رؤیاها و رویاها
الحمدلله و صلوات و درود بر رسول خدا و بعد از .. سوره یوسف می توان گفت: سوره بینات است، چنان که هفت رؤیت در قرآن در شش جا ذکر شده است; سه جا شامل چهار رؤیت است که در سوره یوسف آمده است که کلام خداوند متعال است: «وقتی یوسف به پدرش گفت: ای پدرم من دیدم» (یوسف: از آیه 4) و رؤیت خود را ذکر کرد. . سپس محل دوم که شامل رؤیاهای آن دو زندانی است که آنچه را دیدند برای او ذکر کردند و هر کدام رؤیایی غیر از رؤیایی دیدند که همراهش دیده بود. بعد رؤیت چهارم آمد در سومین سوره که رؤیت پادشاه است و آن رؤیت بسیار بزرگی است، این سه مکان شامل چهار رؤیت بود که همه آنها در سوره یوسف بود.
در ادامه قرآن در سوره انفال اشاره ای به خواب در کلام الله جل جلاله می یابیم: «آنگاه که خداوند آنها را در خواب شما اندکی به شما نشان داد و اگر آنها را بسیار نشان می داد. شکست می خوردی و بر سر آن نزاع می کردی» (انفال: از آیه 43).
سپس در الصافات در داستان ابراهیم و اسماعیل – علیهم السلام – خداوند متعال می فرماید: «و چون به وقت دویدن با او رسید، گفت: ای پسرم، در خواب می بینم که تو را ذبح می کنم» (الصافات: از آیه 102).
و در مرتبه ششم و آخر رؤیت هفتم آمد که رؤیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که خداوند متعال در سوره فتح آن را به ما فرمود و او سبحان الله. فرمود: «همانا خداوند رؤیت را به حق بر رسولش تصدیق کرده است، ان شاء الله سالم وارد مسجدالحرام خواهی شد» (الفتح: از آیه 27).
اینها هفت رؤیت در قرآن است و ممکن است سؤال کننده تعجب کند و بگوید: کجاست رؤیای سوره اسراء که خداوند متعال در آن فرمود: «و ما رؤیتی را که به شما نشان دادیم جز برای آزمایش قرار ندادیم. مردم» (اسراء: از آیه 60)؟ پاسخ: این رؤیت، رؤیت چشمی است، نه رؤیای رؤیایی به نظر صحیح، همین طور ابن عباس – رضی الله عنه – آن را به بخاری تعبیر کرده است، و اما آنچه برخی از مفسران ذکر کرده اند. بینایی در بین بنی امیه بود، ضعیف است و ثابت نمی شود، اما شاید از دروغ های رافضیان بوده و آنچه در تفسیر آورده اند، از گزارش های ضعیف، یا از کسانی که تحت تأثیر آنها قرار گرفته اند و از آنها آموخته اند، آمده است.
مردم در رؤیا بین غلو و غفلت هستند، کسانی هستند که در بینش غلو می کنند و زندگی خود را بر آن بنا می کنند و تشریع خود را از آنها می گیرند و کسانی در آن کوتاهی می کنند و به آنها توجه نمی کنند. حقیقت در حد وسط است بین آنچه در آن غلو شده است و آنچه در آن غفلت شده است، آنچه مسلمانان مؤمن اهل سنت و جامعه بدان پایبند هستند، رویکرد میانه، رویکرد است، درست، در موضوع بینایی.
رؤیا در خواب حقیقت دارد و قرآن و سنت آن را ثابت کرده است و از طریق نقل و عقل پشتیبانی میشود و روحهای سالم به آن ایمان میآورند و هیچ کس منکر این نیست که رؤیای نیک از جانب خداوند است مگر فلاسفه و امثال آنان در این عصر. از جمله عده ای که در روانشناسی کار می کنند، رویاها را صرفا رویا می سازند، این افراد رؤیا را تفسیر می کنند، از هر نوعی که باشد، و حقیقت آن را انکار می کنند. و مانند کسانی که از سخنانشان پیروی می کنند و به آن توجه نمی کنند; زیرا حسن دید و تأثیر آن در قرآن و سنت ثابت شده است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از اصحاب خود می پرسید: کدام یک از شما بینایی دیده است؟ در طول نسلها از قدیم و جدید نقل شده است و در قرآن همانطور که قبلاً ذکر شد و در سنت که به دلیل فراوانی و تنوع تقریباً به حد تکرار اخلاقی میرسد به دلیل عقل و نقل ثابت و تأیید شده است. از جمله حدیث ابوهریره – رضی الله عنه – است که می فرماید: رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: «اگر به مرور زمان نزدیک شود، بینش مسلمان به سختی دیده می شود. دروغ گفت و راست ترين رؤيت شما، رؤيت راستگوترين شماست، و رؤيت مؤمن يكي از چهل و پنج جزء نبوت است، و رؤيت سه است: رؤيت خوب، بشارت از جانب خداست. رؤیت، شیطان را بیم میدهد، و رؤیت آن چیزی است که انسان به خود میگوید، پس اگر یکی از شما آنچه را که بدش میآید ببیند، بایستد و نماز بخواند و به کسی نگوید.» مسلم در صحیح خود روایت کرده است و اين حديث مبناي بزرگي در باب رؤيا و برهان و اقسام و مقولات و چگونگي برخورد ما با آن است از عباده بن الصامط – رضي الله عنه – فرموده است. : رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: «رؤیت مؤمن یک چهل و شش جزء نبوت». در برخی از احادیث چهل و پنج و در برخی از چهل و شش جزء نبوت ذکر شده است، بلکه احادیث با پانزده لفظ مختلف آمده است و اهل معرفت برای آن توضیحات جامع روشنی ذکر کرده اند، برخی از آنها تفسیر کرده اند. بر اساس آراء مختلف، پس بعضى از آنها چهل و پنج جزء نبوت داشتند و بعضى شش قسمت، چهل و بعضى كمتر و بعضى بیشتر، پس هر كه نیت او در عبادت پروردگارش، یقین او صادق باشد. و صدق گفتارش بینش نزدیکتر می شود و از جمله کسانی هستند که می گویند پیامبران در نبوت اختلاف دارند و یک مرتبه نیست، چنانکه خداوند متعال فرمود: «و ما بعضی از پیامبران را بر آن برتری دادیم. در این موضوع، اقوال دیگری نیز وجود دارد که در سیاق آن از کتب علما است.
و اما رویکرد حقوقی در برخورد با رؤیا، بستگی به رؤیت دارد که بر سه قسم است، چنانکه در حدیث ابوهریره آمده است: اگر بینش معتبر است، فقط باید از طرف کسی که دوستش دارد بگوید و در آنجا باشد. دلیل بر آن است، از جمله: جلوگیری از دریچه حسادت به خود و افکار ناشی از آن، و به همین دلیل یعقوب به فرزندش – علیه السلام – گفت: خوابهایت را برای برادرانت نقل مکن که آنها نقشه می کشند. توطئه ای بر تو» (یوسف: از آیه 5) هنگامی که یعقوب متوجه رفتار پسرانش شد و آنچه را که از آنها دریافت، نارضایتی آنها از برادرشان بود، به او توصیه کرد که چنین کند، اگر از نزدیک در امان نیستی. خویشاوند، خوابهایت را برای او نقل مکن، حتی اگر او یکی از آنها باشد.عشق.
ثانیاً: اگر بینایی مانند خود گفتاری باشد و یکی از نشانه های آن این باشد که معمولاً ادامه آن چیزی است که شخص در بیداری به آن فکر می کرده است و باید از این قبیل کارها پرهیز کرد، بیشتر مردم خودگویی را می بینند، شخصی علاقه مند است. در خرید ماشین و ماشین را می بیند یک نفر علاقه مند به ازدواج است و می بیند که به امتحان علاقه مند است و سوالات را می بیند … و … نوع سوم: اینکه ببیند از چه چیزی بدش می آید که یکی از لالایی های شیطان پس هر که ببیند باید این کار را انجام دهد: اول: پناه بردن به خدا از شر آن و شر شیطان دوم: تف به سمت چپ او سه بار سوم: برگرداند. از طرف دیگر. چهارم: او برمیخیزد و وضو میگیرد و تا زمانی که خداوند میخواهد نماز میخواند، پنجم: به احدی نگفته است، هر که این پنج کار را نتواند انجام دهد، برخی از آنها را انجام دهد، مانند روی آوردن به پهلو و پناه بردن به خدا. از شر آن و از شر شیطان مهم این است که شما در مورد آن صحبت نکنید. بال پرنده و اگر بگذرد اتفاق می افتد.
بهترین کار آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند که با هیچ کس هر کس که باشد صحبت نکنی و اگر این پنج کار را انجام دهی ضرری به تو نمی رساند . روايت كننده اين حديث مى گفت: ديده بودم و مرا مريض مى كرد، يعنى بر من سنگينى مى كرد، پس چون اين حديث به او رسيد و به آن پرداخت، آسوده شد و آنچه را يافت راحت شد. برای او.
پس هر که رؤیایی را ببیند که به او داده شده است باید بداند که ممکن است محقق شود یا شکست بخورد، اگر رویا تحقق یابد یا تعبیر آن صحیح باشد و چسبیدن به آن خطای بزرگ و اشتباهی است که برخی دارند. برخی تصور می کنند که اگر رؤیایی ببینند و سپس برایشان بیان شود، وقوع آن درست است و در آن شکی نیست! این یک اشتباه در تقسیم بندی قبلی است، زیرا ممکن است رویا دیدن خوبی باشد، ممکن است خودگویی باشد، یا ممکن است از وسواس شیطان باشد، و ممکن است احتمالات دیگری حتی برای رویایی که به نظر خوب می رسد پیش بیاید، از جمله: اول: خواب ممکن است دروغ باشد و این موضوع خطرناکی است که وارد شده و متأسفانه عده ای وارد آن شده اند، مردم پس لازم است با هر دیدی که ذکر شد مطمئن نباشید دوم: احتمال عدم صحت در روایت کسى که بدون عمد دروغ گفته است خواه کم و زیاد شود و کسى که آن را به روايتى که به او نقل شده است بيان کند و در اينجا ممکن است اشتباهى پيش بيايد هر چند نقل کننده آن باشد. زیرکانه سوم: آنچه دیده می شود ممکن است خودگویی باشد یا وسواس شیطان که بیننده خواب گیج شود چهارم: ممکن است خواب صحیح باشد و بیننده راستگو باشد و آن را به طور دقیق برای گوینده نقل کرده باشد اما قصه گو از اهل بیان نیست یا از اهل بیان نیست؟ برخی از ما دیدگاه های خود را به افراد رسا و بی بیان ارائه می کنیم، همانطور که مردم می پرسند چه کسی صلاحیت صدور فتوا را دارد و چه کسی شایسته نیست.
خامساً: ارتباط دهنده از عاقلان باهوش باشد، اما در بیان بینش اشتباه کرده است، هر متقابل ماهری در هر بیانی صحیح نیست، شاهد بر این است که ابوبکر – رضی الله عنه – وقتی رؤیت را تعبیر کرد و از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسید که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به او فرمود: درود خدا بر او باد: «حقی گرفتم و گرفتم. پس اگر ابوبکر رضی الله عنه از علم و فضیلت و قامت و تأویل او بود، پیامبر صلی الله علیه و آله به او می فرماید: من مقداری درست و مقداری اشتباه کردم.» پس شخص دیگری مناسبتر است، حتی اگر او یکی از مفسران بزرگ باشد. از بيان كنندگان ششم: بيان كننده ممكن است بيان كند و بيانش صحيح است ولي در تفسير آن به چيزي كه در آن نبوده اشتباه مي كند و اين موضوع براي بعضي از صحابه اتفاق افتاد چنانكه در رؤیای فتح این بود که پیامبر صلی الله علیه و آله رؤیایی را دید که خدای سبحان بیان فرموده است، چنانکه در آن حضرت فرمود: «ان شاء الله در مصونیت وارد مسجدالحرام می شوید. وقتی به حدیبیه رفتند و برگشتند گفتند: مگر نگفتی وارد مجلس می شویم؟ پس آن را در جاي ناروا قرار دادند، پس قول خداوند متعال نازل شد: «إِنَّ اللَّهَ يُحْتَمْتُ الرَّحْمَ إِنَّ اللَّهَ عَلَيْهِ أَنْ شَيْرَةُ الْحَرَمَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى اللَّهِ عَلَى اللَّهِ عَلَيْهِ وَ الْأَحْمَنَةُ أَنْ تَعْلَى الْحَرَمَةِ وَ الْأَحْسَمُ الْمَسْدُوَ الْأَحْسَنَ أَنْ شَيْرَ الْحَرَامَةِ إِنَّ شَيْءَ الْحَرَمَةِ أَشْرَ اللَّهِ أَمْنَ الْأَحْمَانَ وَ الْأَحْسَمُ الْأَنْسَلَكَ. بترسید.» و او چیزی را که شما نمی دانستید می دانست، پس غیر از آن پیروزی را به زودی آفرید» (فتح: 27) ممکن است رؤیا نازل شود و حق است، بیان آن برای غیر خدا صحیح است. کسی که به او بیان می شود یا در مکان دیگری.
در خاتمه: در موضوع رؤیا و تفسیر آنها نباید عجله کنیم، اگر رؤیایی دیدید، ببینید خیر است یا صحبت نفس است یا از جانب شیطان، پس دنبال کسی باشید که آن را بیان کند. اگر خوب است اگر بیان کرد یقین نداشته باشید که به حقیقت می پیوندد در حالی که امیدوارید بشارت محقق شود خدا از آن شماست و عجله نکنید تعبیر رؤیت ممکن است بعد از یک سال یا بعد از دو سال یا بعد از بیست بیا، به همین دلیل است که یوسف – علیه السلام – بعد از سالها که بعضی از مفسران گفتند چهل سال بود، گفت: اکنون رؤیت محقق شد، خداوند متعال بر زبانش فرمود: «اى پدرم، اين است تفسير ديدههاى من.» «قبل» (يوسف: از آيه 100). یعنی رؤیایی که در ابتدای داستان دید، پس از آن که برای او به سجده افتادند و پدر و مادرش بر عرش برافراشتند. بیایید در بینش خود به این موارد توجه کنیم و بینش و صحت تفسیر را بررسی کنیم و آن را به واقعیت آن تطبیق دهیم تا پس از تأیید آن قدمی نلغزد و به بهترین ها امیدوار باشیم که چگونه زندگی تنگ اگر فضای امید نبود.